onsdag 21 augusti 2013

Spartips - Hur man byter cykelslang (och däck) själv


Alla vet vi att det är billigare att cykla än att köra bil, men även en cykel behöver repareras ibland. Hos min lokala cykelreparatör kostar det 300 kronor per hjul att byta slang och däck. Inte jättedyrt med tanke på materialkostnad plus lite arbetstid, men det är fortfarande billigare att göra det själv och speciellt svårt är det inte heller! Att man känner sig lite händig efteråt är bara en bonus.

Vad man behöver för att kunna byta slang och däck på sin cykel:

  • Skiftnyckel
  • Däckjärn/däckavtagare (det går lika bra med platta skedar, bara man är försiktig!)
  • (pump)
  • (nytt däck)
  • (ny slang)
Sedan är det bara att sätta igång! När man väl har gjort det en gång blir det bara lättare och lättare. 

Här finns två bra guider hur man gör. En på svenska och en på engelska. På Youtube finns det också många nyttiga videos. Här är en svensk och en här en bra video som visar hur man skiljer däcket från fälgen.

Det enda som jag tycker kan vara lite bökigt är att skilja däcket från fälgen. Det sitter ofta ganska tajt så ibland krävs det lite kraft innan man får in verktygen och snitsen. Om ni använder tipset med skedar istället för riktiga verktyg så tänk på att vara försiktiga så ni inte skadar den nya slangen och/eller fälgen. Tillvägagångssättet är dock det samma som med riktigt verktyg.



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

  1. Däckjärnen som man fäster i ekrarna är så jävla tacksamma att använda. Kostar inte många kronor och sparar många svordomar när man tappar greppet om skedarna (eller punkterar slangen) :).

    Mvh,
    Snåljåpen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig testat faktiskt, men det kanske är värt det om du säger så :)

      Radera