Jag gillar Kopparbergs produkter. Alkohol känns konjunkturokänsligt. I sortimentet har man bland annat ölet Sofiero, som de flesta känner till, och som under många år varit Sveriges mest sålda öl. Ökad omsättning innebär också ett ökat investeringsbehov/capex för bryggeriet. Marknadsföringskostnaderna har också ökat kraftigt de senaste åren i takt med omsättningsökningen, vilket har hållit ner vinsterna en aning. Förhoppningsvis kan samarbetet med SABMiller bidra till att minska marknadsföringskostnaderna i förhållande till omsättningsökningen som lär uppstå. Det kan bli riktigt spännande!
- En blogg om sparande och privatekonomi. Följ min resa till ekonomisk trygghet!
onsdag 19 juni 2013
Gott, Kopparbergs!
Idag (läs igår) möttes vi aktieägare i Kopparbergs av nyheten att man träffat ett samarbetsavtal med världens näst största bryggerikoncern, SABMiller (icke att förväxla med den gode Saab-Muller). Syftet med samarbetet är att lansera Kopparberg cider på utvalda exportmarknader där Australien verkar bli först ut. Kopparberg är idag en stor ciderproducent. Målet med det nya samarbetet är att på sikt knipa första platsen, som just nu Strongbow innehar. Kopparberg blir SABMillers cidermärke utåt. I och med affären kan vi med största sannolikhet räkna med ökad omsättning och förhoppningsvis följer vinsterna omsättningen uppåt. Marknaden reagerade positivt på nyheten och den något illikvida aktien var upp strax över 11 % vid stängning. Jag har inte ägt aktien så länge men goda oväntade nyheter är alltid trevliga.
Jag gillar Kopparbergs produkter. Alkohol känns konjunkturokänsligt. I sortimentet har man bland annat ölet Sofiero, som de flesta känner till, och som under många år varit Sveriges mest sålda öl. Ökad omsättning innebär också ett ökat investeringsbehov/capex för bryggeriet. Marknadsföringskostnaderna har också ökat kraftigt de senaste åren i takt med omsättningsökningen, vilket har hållit ner vinsterna en aning. Förhoppningsvis kan samarbetet med SABMiller bidra till att minska marknadsföringskostnaderna i förhållande till omsättningsökningen som lär uppstå. Det kan bli riktigt spännande!
Jag gillar Kopparbergs produkter. Alkohol känns konjunkturokänsligt. I sortimentet har man bland annat ölet Sofiero, som de flesta känner till, och som under många år varit Sveriges mest sålda öl. Ökad omsättning innebär också ett ökat investeringsbehov/capex för bryggeriet. Marknadsföringskostnaderna har också ökat kraftigt de senaste åren i takt med omsättningsökningen, vilket har hållit ner vinsterna en aning. Förhoppningsvis kan samarbetet med SABMiller bidra till att minska marknadsföringskostnaderna i förhållande till omsättningsökningen som lär uppstå. Det kan bli riktigt spännande!
Etiketter:
aktier,
cider,
kopparberg
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar