tisdag 14 januari 2014

Spartips; handla mat på 'rea'

Såhär efter en - för många - dyr julmånad kan det vara skönt att spara in lite sköna slantar på mathandlandet. För min del har det dock inte blivit en så dyr månad eftersom vi i min släkt har slutat att byta pengar med varandra på julafton, eller som det heter hos gemene man; ge julklappar. Istället kör vi ett julklappsspel där man lägger in tre julklappar av mindre värde och spelar tärning om dem - billigt, roligt och stämningshöjande med lite paket-hets på den annars så trötta släktträffen. Nog om det.

Matkostnader är en stor kostnadspost som man faktiskt inte kan bli av med hos många; äta bör man, annars dör man som det så fint heter, men man kan såklart begränsa kostnaden. Ofta talar man om att laga maten själv (sluta äta hel- och halvfabrik) och att planera sina inköp med inköpslistor. Att enbart strikt handla efter sin inköpslista har dock sina begränsningar; man riskerar t.ex. att missa den mat-rea som faktiskt förekommer i nästintill alla butiker. Jag sticker därför ut hakan lite och vågar påstå att man kan spara mer pengar på att inte handla efter en inköpslista. Handla istället efter pris.

Genom att följa de vanliga standardtipsen så som att aldrig handla när man är hungrig (för att undvika att köpa impuls-godis) kan man istället gå till butiken med ett öppet sinne och är man någorlunda begåvad i köket kan man kombinera ihop bra rätter till rätt pris och på så sätt äta billig men bra mat. Att köpa färs som snart går ut till halva priset och frysa in i förpackningar är självklart fördelaktigt. Alla mat som kan lagras på ett eller annat sätt är fördelaktigt att bunkra på sig när tillfälle ges.

När jag var i min närbutik senast tog jag ett "Veckans reklamblad" och bläddrade igenom. När jag kom ut från affären hade jag en (köpt...) kasse fylld med varor som inte kostade mig mer än 100 kronor, vilket är hälften så dyrt mot vad det brukar kosta. Förvisso var det mycket av butikens egna märken, men inte från deras billigaste sortiment. I min kasse kunde man bl.a. hitta:

  • pasta för 5 kr / paketet 
  • bacon för 5 kr / paketet
  • rökt kalkon för 10 kr / paketet
  • ägg för 60 öre styck
Att det inte fanns någon "max 2 köp/hushåll" gjorde saken ännu bättre. De flesta butiker har dessutom sina reklamblad på nätet numera så vill man slippa knalla till pappersåtervinningen varje dag sätter man med fördel upp en ingen reklam-skylt på brevlådan och använder sig istället av nätet när man ska ut och fiska priser. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar