söndag 23 november 2014

Köper min första ETF: iShares U.S. Preferred Stock (PFF)

PFF inhandlades i veckan och blev därmed min första börshandlade fond. PFF är som namnet antyder utgiven iShares och är primärt uppbyggd av olika preferensaktier. Den börshandlade fonden ger utdelning varje månad och direktavkastningen ligger just nu på 6,5 %. Till skillnad från SPFF (som efter lite googling kanske är mer populär hos investerare i Sverige) är avgiften lägre (0,47 % för PFF) och fördelningen av fondens innehav mer passande för mig. 

Jag är generellt positiv till att investera i (rätt..?) preferensaktier. Utbudet i Sverige är ganska begränsat medan jag tycker det är lite för hög risk att investera i ett enskilt bolag i USA. PFF passar därför mig bra då jag får en korg med en mängd olika aktier, även om merparten av preferensaktierna i PFF ges ut av banker, vilket såklart utgör en ökad risk. Endast en aktie i fonden utgör mer än 2,4 % av det totala innehavet. Resterande delar ligger alla under 1,75 % vilket ger en bra riskspridning. 

45 st á 39,91$ blev det inköpet på. Tillkommer gör courtage och valutarisk/möjlighet .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar