torsdag 10 oktober 2013

Dyrt att ha bil :(

Att äga en bil är, som de flesta vet, väldigt dumt rent ekonomiskt och miljömässigt. Dessvärre fick jag själv (och naturen) mer erfarenhet av dessa kostnader nyligen. På väg hem på min pendlingsstrecka får våran relativt nyköpta bil för sig att blåsa salut med oljelampan, och inte var det den orangea lampan utan den röd. Inte så bra. Jag stannade bilen och lyfte på huven och började febrilt leta efter oljestickan. Stressig som jag var inser jag först efter ett tag att min bil inte ens har en oljesticka utan enbart digital avläsning av oljan...
Efter att ha stannat bilen fick jag snällt se till att få bilen till en verkstad. Tankarna snurrade i huvudet... Vad skulle detta kalaset tänkas gå på? Röd oljelampa brukar indikera på dåligt eller inget oljetryck. Att köra en motor utan olja kan väl aldrig vara en höjdare. Genast började kallsvetten komma - en ny motor + installation var inget jag var sugen på såhär 3 månader efter bilinköpet.

Jag pratade med några kollegor på jobbet som är (mycket) bilintresserade. Samtalet lugnade mig en aning; de trodde dels att min bil var för ny för att kunna ha ett allvarligt fel med oljepumpen etc utan de trodde snarare att det var någon elektrisk som krånglade. Några konstiga ljud från motor hade jag ju trotts allt inte upplevt.

Något lugnare ringde jag upp verkstaden och frågade hur de gick för dem. De hade läst av felkoderna på bilen och koderna indikerade bara att något nox(?)-filter var dåligt  - så dåligt att bilen inte skulle gå igenom en kommande besiktning - lika bra att byta med andra ord. Vad gällde oljelampan kunde de först inte hitta något vilket var lite oroväckande. Efter ytterligare felsökning och mätning av oljetryck kom verkstaden fram till att oljetrycket var bra och att det inte verkade vara någon fara för motorn. De hittade efter ett tag ett kortslutet -någonting- som hade orsakat störningen.

Summa summarum; kalaset gick på ca 7 500. Det är en konstig känsla att känna sig lättad över att få en faktura på 7 500 kronor, men om farhågorna kring motor-ras hade blivit besannade hade den summan 10-dubblats. I min bilkostnadskalkyl som jag tidigare skrivit om beräknar vi sätta av 22 700 per år som skall gå till kostnader som denna så egentligen är det ingen fara på taket - det är bara synd att en såpass hög kostnad kommer så tidigt in i ägandet.

Snart är det hög tid att fixa nya vinterdäck dessutom. Jag är inte särskilt bilkunnig men har kollegor (som arbetar i företagets verkstad) som är det. De tipsade om att köpa däck och fälg via nätet. Eftersom jag inte har någon jättekoll på vilka däckdimensioner som passar till vilka fälgar och vilka däck som är bra lovade de att hjälpa mig att få mest valuta för pengarna, d.v.s. ett så bra däck som möjligt inom ett givet prisintervall utan att för den delen tumma på säkerheten. En annan kollega visade sig ha utrustning hemma för att sätta på däcken på fälgen så där kan jag också spara in några sköna hundringar!

Oftare än man tror lönar det sig att knyta kontakter med olika slags människor inom olika yrken. En av de som ska hjälpa mig med däcken har jag t.ex. hjälpt med tankar kring dyra fondförvaltare och pensionssparande. What goes around comes around i det här fallet!



Kör försiktigt där ute!

~Farbror Joakim

1 kommentar:

  1. Däck är dyrt, men man kan lätt spara 50% på däckkostnader. Speciellt om man söker på nätet. De stora internetkedjorna har monterings avtal med vissa verkstäder för ca 600 kr. Billigt, tryggt och bra.

    SvaraRadera