måndag 28 oktober 2013

Sålt hälften: Kopparbergs

Idag sålde jag av hälften (50 aktier) av mitt innehav i Kopparbergs till 113% vinst! Inköpet gjordes i början av april så över 100 % avkastning på 7 månader är inte kattpiss! Aktien har stuckit över 17% senast veckan utan några större nyheter så jag ser det som ett bra tillfälle att sälja av hälften och spela lite säkert. Jag tycker fortfarande företaget är intressant men värderingen (förväntningarna?) har stuckit iväg rejält sedan Kopparbergs avtal med SABMiller. Hela innehavet var från början tänkt att vara mer långsiktigt än ett par månader, men med en sådan avkastning som varit känns det rätt att sälja av en del. Det är förresten en bra träning att våga sälja också. Till nuvarande kurs, givet att utdelningen är samma som föregående år är direktavkastningen nere på 1,7% - alltså inte helt optimal som utdelningsaktie heller vid dessa kurser.

Som det ser ut nu har marknaden stora förväntningar på en kraftigt ökad försäljning  (vilket också lär ske), men med senaste tidens uppgång tror jag kanske att förväntningarna är för högt ställda inför Q3-rapporten som kommer i slutet av november. Ska bli mycket spännande att läsa rapporten och se hur marknaderna har utvecklats för Kopparbergs! Förhoppningsvis ser vi en kraftigt ökad försäljning och en indikation på höjd utdelning nästa vår.

5 kommentarer:

  1. Ja, vad säger man ...Grattis till den fina vinsten avseende Koppabergs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Den verkar dock fortsätta upp! :)

      Radera
  2. Glest med uppdateringar här. Hur går det?

    Mvh,
    Snåljåpen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tigger urskuld! Det har varit lite mycket med det enda och det andra det senaste, framförallt har det inte hänt så fruktansvärt mycket, rent privatekonomiskt, men jag tar nya tag nu 2014!

      Radera
    2. Skönt att höra, bloggosfären saknar dig!

      Mvh,
      Snåljåpen

      Radera