lördag 14 september 2013

Svenska preferensaktier - en snabb jämförelse

Många av de svenska preferensaktierna lockar med hög utdelning - men inte alla. Här är en snabb jämförelse av de svenska preferensaktierna. Kategorin utvecklingspotential bygger till nuvarande kurs i förhållande till ett eventuellt återköp från företagets sida. Dessa uträkningar baseras på återköpskursen vid första möjliga återköp. Merparten av de svenska preferensaktierna utgörs av fastighetsbolag. Som ni kan se i tabellen nedan varierar avkastningen mycket mellan företagen. Ni får ursäkta att jag lägger in tabellen som en bild, men Blogger och jag var inte helt överens om hur blogplattformen skulle hantera ett urklipp från Excel...



I listan finner ni också - vad jag anser är - några högriskpreferenser. Jag är inte fullt insatt i alla företagen såklart, men jag hade i nuläget inte vågat investera i t.ex. Eniro eller Ginger Oil. I direktavkastningen kan vi se hur marknaden värderar risken i preferensaktien. I Ginger Oil är direktavkastningen just nu 12,5%...Vid en snabb överblick ser vi förresten att det i dagsläget har varit en bra investering att ha vara med i teckningen av samtliga preferensaktier (utan just Ginger oil). Detta kan givetvis ändra snabbt om t.ex. räntorna går upp och investerare väljer andra, säkrare placeringsmöjligheter.

Jag äger själv Balder preferensaktie (som är upp ca 13 % + utdelningar i år) men funderar på att byta ut den nu när den är uppe och nosar på inlösen-kursen. På dessa nivåer kommer jag åtminstone inte öka innehavet i Balder. Utvecklingspotentialen uppåt borde mycket begränsad vid denna kurs och även om jag inte köper preferensaktier för kursutvecklingens skull känns det vettigare att välja ett företag som (allt annat lika) har en större potentiell uppsida. De jag främst sneglar på är i så fall Sagax och Klövern, men jag måste läsa mig in på deras fastighetsbestånd m.m. innan jag gör ett köp.

Personligen skulle jag aldrig köpa en preferensaktie som har högre dagskurs än eventuell inlösenkurs. Eftersom preferensaktier i många fall har lägre röstvärde än stamaktierna riskerar jag att aktieägarna väljer att återköpa preferensaktierna istället för att ge utdelning. Har jag då köpt mina preferensaktier för ett högre värde än inlösenkursen riskerar jag att tvingas sälja mina preferensaktier till lägre kurs.

Påpeka gärna om ni finner fel; jag hade lite problem med att få fram viss information om vissa preferensaktier!

4 kommentarer:

  1. Intressant inlägg! Många ekonomibloggare kan nog detta redan men för mig var detta en mycket bra genomgång helt på min nivå.

    Kanske läser in mig och handlar lite bara för att testa.

    SvaraRadera
  2. Mycket intressant! Det som intresserar mig mest är preferensaktierna i fastighetbranschen där jag för tillfället överväger för och nackdelar med aktier i fastighetbranschen mot att eventuellt skaffa fastigheter och hyra ut.

    SvaraRadera
  3. Bra inlägg det tackar vi för ...Själv har jag Ratos, Klövern och Oscar Properties.

    SvaraRadera