tisdag 18 juni 2013

Att skapa en medvetenhet

Alla har vi väl hört uttryck som "det är de låga kostnaderna som gör dig rik" eller liknande. För att lyckas kapa kostnader måste du först skapa dig ett medvetande. Ett klassiskt spartips är att inte spontanhandla, att göra upp en veckas matmenyer i stöten och bara handla mat enligt den listan. Svårare än så är det egentligen inte, när det kommer till mat. Problemet tror jag ligger någonstans däremellan... en dricka på Pressbyrån, en pizza när man inte orkar laga mat, en kaffe och en bulle när man har fika på jobbet till exempel.  

Min lösning på det hela? Diet! Nej, jag menar inte att vi ska svälta oss och inte äta mat, men att börja på en diet skapar en medvetenhet när det kommer till mat. En diet som hjälper dig med detta är LCHF - en av de mest populära och omskrivna dieterna de senaste åren. Går du på t.ex. LCHF får du inte köpa den där chokladbiten i närbutiken på vägen hem och du låter därmed också bli att köpa senaste numret av Bilsport eller vad det nu må vara. Samma princip gäller på jobbet; det är mycket svårare att gå ut och äta lunch om du ska äta rätt enligt din diet, vilket kan vara en trigger när det kommer till att börja laga egen lunch och middag oftare, och på så sätt spara in några sköna hundralappar varje månad. Jag menar att med hjälp av en diet kan du på ett enkelt sätt börja agera efter de klassiska spartipsen "impulshandla inte" och "ät inte lunch ute"

Två skippade luncher á 85 kronor och en skippad spontanfika á 85 kronor per vecka ger en kostnadsbesparing på ca 10 000 kronor per år förutsatt att du kan laga hyfsat billig mat själv. Lyckligtvis erbjuder restaurangen sallad med tillbehör man väljer själv där jag äter lunch, så jag kan fortsätta att äta lunch ute varje dag för en kostnad av ca 15 000 per år. Tur-i-oturen att jag erbjuds rikskuponger av min arbetsgivare, annars hade min verkliga lunchkostnad uppgått till närmare 20 000 per år.

Så tänk efter; nästa diet kanske inte bara ändrar din kropp och ditt välmående utan även förbättrar  din ekonomiska situation!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar