fredag 28 juni 2013

Danica pension må vara billiga...

...men de är verkligen inte bäst. Deras samarbete med Danske bank är också en spännande historia.. för att inte tala om deras support, hemsida eller krångliga inloggningsmetoder. Igår kväll var min dator nära att ryka genom fönstret både en och två gånger! Detta är en ganska lång text, men läsvärd enligt mig. För er egen skull - läs den! 

 Jag är en van datoranvändare - en mycket van och erfaren till och med. Ändå hade jag grymt stora problem att logga in på Danica pension. Det hela började förra veckan. Efter att ha loggat in på minpension.se  (tror jag det var, finns ju så många pensionssidor nuförtiden) så indikerade hemsidan att den inte kunde hämta information om min tjänstepension som jag har valt att ha hos Danica de senaste året. Det bådade inte så gott.

Danica pensions hemsida besöktes och jag skulle försöka logga in. Jag hade för något år sedan varit inloggad och mindes att det var krångligt. Till slut fick jag tag på ett support-nummer till Danica och ringde för att be dem skicka hem någon form av lösenord eller dosa så jag kunde logga in. Tji fick jag. Tjejen på supporten kunde inte hjälpa mig med detta ärende och kopplade mig vidare till Danske Bank. Såhär höll det på 5 gånger tills jag till slut fick tag på en person (vet ej om han satt på Danska eller Danica) som kunde berätta mitt användarnamn (som ologiskt nog inte kan ersättas med personnummer när man en gång i tiden råkat välja e-safekey som en av Danicas säkerhetslösningar kallas). Engångslösenordet skulle komma hem på posten. Igår kom det.

Återigen in på Danica pensions hemsida och försöka logga in med e-safekey. Som så många andra använder jag Google Chrome när jag surfar. Danica pension gillar inte Google Chrome. De gillar heller inte att upplysa folk om att webbläsaren man använder inte fungerar på deras site. Man måste använda Internet Explorer som har Java installerat. Detta brukar ta rätt lång tid innan man inser eftersom det inte står uppenbart någonstans. Sagt och gjort. Bytte till slaskhinken Explorer och försökte igen. Nähä! Inte heller nu gick det. Det visade sig att jag måste bege mig till Danske Banks hemsida och skapa ett login på nytt. Inte heller detta framgick med någon tydlighet via hemsidan.

In på Danske banks hemsida och försökte logga in. Efter att ha laddat ner och godkänt ett antal Javascript och javaprogram (suck..) kändes det som jag började närma mig målet. Trodde jag. Efter att ha fyllt i användar-ID, engångslösenord och nytt lösenord samt genererat någon typ av hashad loginfil skulle jag försöka logga in igen. Error, din fil fungerar inte. Vafan. Gjorde om proceduren fyra gånger innan jag lyckades skapa en fungerande ID-fil, trots att hemsidan berättade för mig allt gott bra. Till råga på allt tyckte Danica pension att jag skulle testa mitt hashade användarid på en extern site, kallade hashemall.com. Danica vill alltså att jag ska ladda upp en fil jag ska använda när jag loggar i deras system på en extern site som de inte har någon som helst koll på. Förtroende ingivande Danica, förtroendeingivande!

Till slut kom jag in och sparade ner mitt användarid på femtonde olika ställen på datorn så jag kan hitta den till nästa inloggning. Problemen slutar dock inte där. Väl inne på på deras hemsida visar det sig att jag sedan ett år tillbaka har jag valt att lägga min lilla tjänstepension till 100% i någon fond som heter Vanguard Global Stock Index Fund EUR. Så var det inte riktigt tänk. Placeringen jag gjorde för ett år sedan visade sig tydligen inte gälla framtida insättningar så nu är ett års tjänstepension placerad i Vanguard. Lyckligtvis är Vanguard en ganska billig index-fond visar det sig, så missödet har inte varit allt för stort. Mer snopet - jag valde Danica för att kunna placera i Skagen Global.

Skärpning danica.se, skärpning danskebank.se, skärpning danicapension.se Hur jävla svårt ska det vara att samordna detta på ett vettigt sätt eller åtminstone ha en samlad support eller en uppdaterad hemsida som skickar användarna rätt eller åtminstone ger dem rätt telefonnummer eller inte visa "Dokumentet är inte tillgängligt" (tror jag såg det på danska någonstans t.o.m.) när man vill komma åt en hjälpguide.


Här bjuder jag på en snabbguide hur ni fixar en ny inloggning till Danica pension:

  • Ring supporten och ha tålamod. Låt dig kopplas fram och tillbaka tills du fått reda på ditt användarnamn. Be dem skicka hem ett engångslösenord.
  • Vänta ungefär en vecka tills du fått ditt lösenord. Ät ordentligt innan du sätter dig vid dator. Har du otur kan detta ta ett par timmar.
  • Använd endast Internet Expolorer. Se till att du har ditt älskade Java uppdaterat.
  • Försök inte att logga in på danica.se eller danicapension.se. För att skapa ett lösenord till danicapension.se loggar du in på danskebank.se!
  • Försök logga in flera gånger. Spara ner användarfilen. Försök logga in m.h.a. den. När det inte fungerar upprepar du proceduren. Upprepa fyra till fem gånger. Med lite tur fungerar det. Ladda in upp ditt användarid på en extern site "för att testa den" även om Danica ber dig om det. 
  • Använd dig inte av Danicas hjälpsidor. De ger dig antingen fel telefonnummer, ger dig felaktig eller ingen information eller existerar inte.
  • Skynda dig att göra dina val. Väntar du för länge finns det risk att hemsidan ger ett felmeddelande vilket gör att du inte kan se ditt innehav och får vänta en dag eller så för att det skall fungera igen.

Det är konstigt att det inte skrivs mer skit om Danicas inloggningsproblem. Bryr sig inte folk? Här är en av få artiklar som jag har hittat kring Danica. Den är skriven av Marcus Hernhag och han reflekterar över sin problematik med Danica/Danske bank. Gillar förresten Marcus Hernhags aktiechattar han har på fredagar. Han känns sansad, vågar ge svar och är ärlig.


I vredesmod

~ Farbror Joakim



Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

1 kommentar: