onsdag 12 juni 2013

Spartips inför sommaren

Våren är snart förbi och sommaren står och bankar på dörren. Ett enkelt sätt att spara några kronor såhär under sommaren är att odla sin egen mat, eller framförallt sina egna kryddväxter. En färsk liten kruka med valfri krydda kostar någonstans mellan 20-30 kronor i affären. Kostnaden för att odla samma krydda stannar vid någon krona. Hur ofta köper man inte färska kryddor nu under sommaren? Sett till hela sommaråret kan det bli många sköna slantar att spara.

Odla potatis i pallkrageDet fina med att odla egna kryddor är att det går att göra inomhus om man inte har tillgång till balkong eller uteplats. Dessutom blir det hemtrevligt och man får lite gratis vardagslyx med färska kryddor i fönstret eller på balkongen, för att inte tala om klimatsmart!

I mitt miniland jag har på min uteplats odlar jag för tillfället dill, ärtor, sallad oregano och basilika. Jag har även satt ett tio-tal potatisar så med lite tur får jag egen nypotatis till sillen i år. Härligt! Förresten, pallkragarna ni ser på bilden till vänster har jag fått gratis genom företaget jag arbetar på. De är perfekta att odla i. Gratis är gott! Liknande lådor säljs för 200-300 kronor styck i de butiker jag sett dem i. Jag är övertygad att det finns fler företag som har ett stort lager pallkragar som de gladeligen skänker bort om man frågar snällt!

2 kommentarer:

  1. Tack för en trevlig blogg och för kommentar på min senaste inlägg dn 6/6.
    Mina planer är ev en vistelse i den östgötska skärgården. I övrigt blir jag hemmavid. Hoppas på bra sommarväder. Kanske några barnbarn kommer vägarna förbi och hjälper mig att äta jordgubbarna...Maken ska vara ute och fiska en hel del i sommar, så det blir väl en hel del fiskmiddagar sedan...
    Har varit lite lat på att skriva i min blogg, och det har blivit lite sporadiskt, eller då och då.
    Jag lägger till "Spara Smart..." i min bloglista. Tycker att den kan vara värt att följa och kolla lite hur ungdomar täner och gör nu med sitt sparande och konsumerande. En del bor ju hemma och har ännu inga boendekostnader heller. Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Tack för orden! Jag har mycket att lära, men jag kan säkert lära ut ett och annat också :)

    SvaraRadera