fredag 14 juni 2013

Junis första aktieköp

Femmahuset, Nordstan, Göteborg
Nordstan, Göteborg (bildkälla).
Idag slog jag till och gjorde junis första aktieköp. Jag tycker det är lite lurigt att hitta bra företag med rätt värdering för tillfället. Många aktier jag har på "att köpa"-listan är för tillfället fullvärderade. Idag (läs torsdag) fyllde jag dock på med Hufvudstaden till kurs 82,85. Aktien har tagit oförtjänt mycket stryk senaste tiden och jag tror det är dags för en rekyl uppåt för detta fina bolag.

Aktien handlas vid 82,85 med en utdelning om 3,1 % och ett P/E på runt 9,2. Lite för låg direktavkastning enligt min smak egentligen, men jag gillar företaget som sådant. Utdelningarna tenderar att öka varje år, helt i enlighet med Hufvudstadens utdelningspolitik som dessutom visar att utdelningstillväxten de senaste åren varit 9 % per år vilket såklart är goda förutsättningar för oss utdelningsinvesterare. Utdelningen för år 2012 landade på 2,6 kronor per aktie. För år 2013 tror jag utdelning hamnar någonstans i spannet 2,75-2,80 kronor. Sett till den estimerade utdelningen för 2013 handlas aktien till ungefär 3,4 % direktavkastning.
Hyresvakansen ligger kring 3,7 % för 2012 vilket var bra, men har i senaste Q1 ökat till 5% vilket är mindre positivt men inte några skräcksiffror.

Jag gillar att Hufvudstaden har koncentrerat sig på att äga och hyra ut kontors- och butikslokaler i central Stockholm och Göteborg, bland annat delar av Nordstan i Göteborg. Av branschen fastigheter i min portfölj utgör nu Hufvudstaden 39 %. Resterande 61% utgörs av Balder pref. I mina ögon är en annan mycket intressant kandidat i branschen Wihlborgs Fastigheter. Jag håller ögon och plånbok öppna inför en eventuell ingång.

3 kommentarer:

  1. Kul!!! mina aktieköp i juni blev Billerud/korsnäs, Mekonomen och Raysearch .
    Idag var det lite uppåt tror jag.... :-)

    SvaraRadera
  2. Intressanta aktier, framförallt Raysearch. Har ingen större koll på företaget men läst Affärsvärlden tagit i den i portföljen - fin omsättningsökning också! Lycka till.

    SvaraRadera
  3. Intressant. Stoppar man in siffrorna i dividend discount model (2,6 i utdelning, 10% diskonteringsränta och 9% årlig utdelningstillväxt) så blir rätt värde för 260 kr. Sjunker utdelningstillväxten med endast en procentenhet så blir värdet 130 kr.

    SvaraRadera