måndag 26 augusti 2013

Back to business + nytt inköp till ISK

Igår slutade semester och idag började jag således jobba på nytt. Något som förvånade mig var att jag hade lite svårt att sova igår kväll. Jag sov oroligt och hade faktiskt ingen vidare lust att gå till jobbet. Nästan som söndagsångest. "Ångesten" var borta när jag vaknade, men jag är ändå lite förbryllad. Kanske beror det på att jag har haft min längsta sammanhållande semester hittills (3 veckor) och hunnit släppa jobbet på riktigt. Jag var förvisso inne och jobbade en dag, men det räknas inte. Jag trivs bra på mitt jobb och med de flesta kollegor. Kanske beror på åldern? :-)

Idag passade jag på att göra ett nytt inköp till min nyöppnade ISK-depå. Det blev faktiskt en fond, närmare bestämt Didner & Gerge Småbolag. Den är billigare än min nuvarande småbolagsfond från Nordea. Om jag ska sälja av Nordea Småbolagsfond Sverige eller ha kvar båda återstå att se. För tillfället behåller jag båda, men det är möjligt att jag viktar över helt till Didner & Gerge.

Min portfölj har tuffat på ganska bra det senaste. Avega Group visade styrka i senaste rapporten och är upp drygt 15 % senaste veckan. Även om jag mest köper aktier som utdelningsinvestering är det trevligt när aktierna går upp en aning. Har även sålt av min lilla chanspost i Seamless efter deras rapport. Tycker dock företaget är intressant och kan tänka mig att gå in igen, men troligen efter en bättre rapport i så fall.

2 kommentarer:

  1. Otroligt skönt med semester men skönt att jobba ibland också. Sen beror det ju helt på vad för jobb man har, om man trivs osv.

    Funderar på att dra igång ISK, vad gör du för storlek på dina köp? Sitter och funderar på var jag ska öppna konto nånstans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har mitt hos Avanza. Fungerar fint; smidigt att föra över pengar till ISK från mitt sparkonto med fria uttag jag har via Avanza.

      Jag anser att det beror lite på vilken sparhorisont man har. Sparar du väldigt långsiktigt anser jag inte att det är lika viktigt att göra riktigt stora köp för att få ner courtaget, men jag tycker en bra riktlinje är att köpa för absolut minst 39/0,01 = 3 900 (alltså att inte betala mer än 1 % i courtage om du är långsiktigt). Personligen försöker jag köpa för ungefär 10 000 i ISK:n. Vad jag läst går det dock att köpa aktier till ett mini-konto för att sedan courtage-fritt flytta över till din ISK.

      Radera