fredag 16 augusti 2013

Tillbaka i Sverige

Tillbaka i Sverige igen efter en härlig, men extremt varmt, vecka i Turkiet. Temperaturen när vi steg ur planet var stabila 42+ så den gångna veckan har mestadels spenderats under ett parasoll med en god bok och en (många) Efes. Det har varit riktigt skönt att släppa Sverige ett tag och bara fundera på stora problem; stranden eller poolen och fisk eller kött till middag.

Resan gick på totalt på 5 500 (resa, hotell & mat) per person. Inte så farligt med tanke på att priserna i turist"paradiset" är som hemma i Svedala. Vi åt alla middagar ute medan merparten av luncherna och frukostarna fixades för egen maskin. För min del är det inte så viktigt att få äta en turkisk pizza eller pasta till lunch utan jag kan lika gärna ta 30 minuters välbehövlig paus från solgassen och slänga ihop egen mat utan att förlora nämnvärt av semesterkänslan. Hade vi varit på en mer exotisk plats, t.ex. Vietnam, och kunnat äta från ett mer annorlunda kök hade lunchätandet i sig haft ett egenvärde till skillnad från nu.

Vi träffade också väldigt många (förhållandevis såklart) turkar som hade bott i Sverige men som nu jobbade på olika restauranger på orten. Tyvärr, för deras del, lyckades de inte locka in oss till just deras restauranger, men de fick oss åtminstone att stanna upp, prata lite och presentera menyn för oss. Det blev även en gnutta shopping i Alanya. Givetvis finns det fruktansvärt mycket fake-produkter på dessa turistorter, säkert med varierande kvalité, men det är inget som intresserar oss. Dock köpte jag väldigt billiga ankelstrumpor. 12 par för 10 lira (= ca 40 kronor). Butikens slogan på skyltfönstret stämde; "Billigare än Ullared". Svårslaget pris - tvivlar på om det går att hitta det billigare än så i Sverige.

Min portfölj har tickat på ganska fint medan jag varit borta, framförallt Kopparbergs bryggeri som efter lite skriverier på DI.se rusade många procent. "Tyvärr" finns det ju gratis WiFi överallt idag när man är på semester till skillnad för bara 3-4 år sedan så när nyfikenheten varit för stor har jag varit inne och kikat lite på mina portföljer. På gott och ont.

Värderingen på många bolag jag är intresserad av är alltjämt hög och jag har svårt att hitta några bra köplägen. Jag funderar på att fylla på med Hufvudstaden och Telia eller Tele2.



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar