tisdag 27 augusti 2013

Dagens funderare: bli rikare, må bättre och leva längre med 5:2-dieten?

Ja, i alla fall om man får tro skvallertidningarna och sociala medier. Jag pratar om den senaste diet-trenden; 5:2-dieten. Med hänvisningar till vetenskapliga källor menar många att man kan förbättra hälsan, förlänga livet, gå ner i vikt och förebygga uppkomsten av vissa cancertyper med denna diet. För bra för att vara sant? Kanske, men många verkar framgångsrikt uppnå viktminskning med denna diet åtminstone.

Kortfattat går dieten ut på att att man under två dagar per vecka fastar och äter max 500 kcal (kvinna) eller 600 kcal (man) under en 24-timmars period. Jag har ett kaloribehov av ungefär 3 000 kcal per dag. Med dieten minskar jag alltså mitt veckointag med (3000-500) * 2 = 5000 kcal. För att nå en hälsosam viktnedgång är en grundregel att man skall försöka gå ner ungefär ett halv kilo i veckan. Omräknat i kilokalorier motsvarar detta under underskott på 500 kcal per dag, eller (500*7) = 3500 per vecka. Med 5-2-dieten visar enkel matematik att man bör gå ner lite mer i vikt än så. Jag testade att bara äta 500 kalorier under 24 timmar. Det var inte så svårt som jag trodde.

Rent ekonomiskt är dieten också intressant. För att göra det enkelt utgår jag från att man äter 3 mål mat per dag. På en vecka ger detta 3*7 = 21 mål mat. Går man på dieten äter man i princip (5*3 + 2*1) = 17 mål mat på en vecka. I procent sänker man alltså sina måltider med ungefär 20 %. I teorin bör man alltså kunna sänka sina måltidskostnader med lika mycket, 20%! Tål att tänkas på.

Någon som har testat? Vad tycker ni?


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

14 kommentarer:

  1. Ja, men det där argumentet håller inte i längden. Ät inga måltider så lever du gratis?

    Om man tänker rent ekonomiskt vinner man ju inget på att följa just denna metod. Du får ju samma resultat av att äta lite mindre varje dag, istället för att svälta dig 2 dagar i veckan.

    Eller har jag missuppfattat dig nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I längden, nej, kanske inte. Dock har kroppen förmågan att anpassa sig efter dina förutsättningar.

      Om du missuppfattat mig? Både ja och nej! Jag som äter lunch ute ser fördelar ekonomiskt med 5:2-dieten ur ett ekonomiskt perspektiv, men du kanske har ett superlunch-ställe där du kan beställa en halv portion till halva priser? :)

      Radera
    2. Jag äter matlådor :-)

      Radera
    3. Ouch! Låter svårsmält! ;-)

      Radera
    4. Ja, ok jag bjuder på den...

      Jag är bara trött på att man hänvisar till "vetenskapliga studier" osv. Ett tips är att läsa på sidan jag länkar nedan. Där går de igenom väldigt mycket kring kost och träning, och länkar alltid till de studier som genomförts och klistrar ofta in text från de studier de hänvisar till.

      Min poäng är i alla fall att jag inte skulle hoppa på en just nu trendig diet för att spara in pengar på mat.

      http://traningslara.se/

      Radera
    5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    6. "Jag är bara trött på att man hänvisar till 'vetenskapliga studier'".

      Eh... lol?

      Radera
    7. Ja, med det menar jag att i dagens media är det hela hänvisningen. Inga länkar, inga förklaringar om de studier som gjorts, ingen info om vem som gjort studien. Man säger att "forskare säger att..." utan att ge någon mer info.

      Och precis som jag själv granskar ett företag innan jag köper mina aktier efter att ha blivit tipsad så vill jag gärna granska studierna kring en diet på egen hand innan jag kan tänka mig att testa.

      Hänger du med på hur jag menar? Håller du med mig?

      Radera
    8. Jag förstår dig. En länk till aktuell forskning borde å ena sidan kanske som läsare kunna kräva. Å andra sidan bryr sig majoriteten inte om att läsa forskningsrapporter utan konstaterar bara att "enligt vetenskapliga studier" = sant. Å tredje sidan är det inte supersvårt att googla upp mer djupgående information själv.

      Radera
  2. Dom flesta extrema dieter är rätt vettiga, tyvärr är dom flesta helt omöjliga att följa med ett normalt socialt liv osv. Den allra vettigaste dieten är en som man kan leva med resten av livet. Varierad kost med energiintag som inte överstiger den energi man gör av med, det är hela sanningen :).

    Mvh,
    Snåljåpen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, det är det gamla hederliga kalorier in - kalorier ut som är lättast att "följa". En fördel som jag ser med just 5:2-dieten är att den är enkel. Du slipper räkna och fundera på varje måltid och du behöver inte ha fasta faste-dagar utan kan ta det när det passar. (Nej, jag förespråkar inte (5:2)dieter, men tycker det är lite intressant att granska fördelar/nackdelar med just populära metoder)

      Radera
  3. Den här metoden är gammal. min fru har kört 2:5-metoden flera år. När vi var jägare kom det inget rådjur förbi på regelbundna mattider:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett av argumenten som används; "Vi är inte skapta för att ha ständig tillgång på föda".Å andra sidan blev vi inte 120 år gamla på den tiden :)

      Radera
  4. Att svälta kroppen är det enda sättet som vi vet som garanterat (nåja, nästan) ger dig ett längre liv.

    SvaraRadera