måndag 19 augusti 2013

Spartips - Streama film och tv-serier gratis!

Att binda upp sig på långa och dyra abonnemang kan vara direkt förödande för ekonomin, vare sig det gäller ett mobilabonnemang eller kanske ett kanal-abonnemang. Nuförtiden är det ganska dyrt att gå på bio, likaså är det ganska dyrt att hyra film - men det finns andra vägar att ta. Om det är moraliskt riktigt bryr jag mig inte om att kommentera i detta inlägget.

I Sverige (och i övriga EU tror jag) är det fortfarande lagligt att streama film (d.v.s du sparar inte (aktivt) ner någon film utan tittar på den direkt, som på Youtube). Du som användare får alltså, fullt lagligt, titta på både film, tv-serier och sport så länge källan är strömmad. Du får inte gå in i dina temporära internet-filer och försöka komma åt filen därifrån och du får självklart inte ladda upp (eller ner) någon film och du får inte heller driva någon sajt som tillhandahåller sådant material. Till höst (bör väl vara snart då...) skall frågan prövas i EU-domstolen, men hittills har inte någon i Sverige, vad jag kan läsa mig till, dömts för att ha tittat på streamad film.

I Sverige finns det två stora aktörer (som jag har testat) som verkar inom denna gråzon och de nås enkelt via  två google-länkar: google och google. Där kan man streama film och serier med svensk undertext (av varierande kvalité). Ofta är filmerna av god kvalité och de funkar även att streama via mobilen. Vill man ha ett rent samvete väljer man istället t.ex. HBO, Viaplay eller Netflix som samtliga kostar under 100 kronor per månad.

Många medier har senaste året skrivit en del om dessa sajter. Har du missat det finns här ett axplock:
SvD, SR, Lawline.

(För att safe:a lite; jag uppmanar ingen att bryta mot lagen eller att använda sig av informationen ovan. Lagen kan ändras och jag kan vara felinformerad. Det är var och ens enskilda ansvar att ha kolla på rådande lagstiftning.)



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

5 kommentarer:

  1. Lågvattenmärke. Hur hade det känts om den bransch som du själv jobbar i, en dag på något sätt kunde "streamas" eller på annat sätt kunde göras gratis, så att ingen ville betala för den tid du lägger ner varje dag på arbetet? 79 spänn för ett Netflixkonto kan inte gräva alltför stort hål i plånboken. Och om det gör det så skulle jag nog lägga min tid på att ordna en bättre ekonomi än att kolla film på webb. Gråzon eller ej, betala och gör rätt för dig. There ain't no free lunch.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag skrev; jag brydde mig inte om att reflektera om det är moraliskt riktigt eller inte. Att jag skriver att jag har testat innebär inte per automatik att jag inte går på bio eller köper filmer och serier jag vill se, men det är kanske själva informationen i sig som stör dig; att jag upplyser om att det finns ett -än så länge- kryphål i lagen?

      Radera
    2. Håller inte alls med Fredrik, för det första så erbjuder tjänsterna olika utbud där man behöver teckna alla för att inte ens då kunna se allt som finns.
      Dessutom så tar alla dessa månadsprenumerationer en del av kakan varje månad.
      Om vi slår samman Spotify, nån videotjänst, kanske readly för tidningar så blir det en större summa varje månad.
      Moraliskt eller inte, är en helt annan fråga.

      Radera
  2. Måste nog hålla med Fredrik här.

    SvaraRadera
  3. Det som irriterar mig är att på dessa sk abonnemang så får man så mycket annat skit med! Kvalitén sjunker kraftigt! Och jag gillar inte att binda upp mig för flera månader heller!

    SvaraRadera