söndag 7 juli 2013

Spartips gällande bensin

För alla som har bil är tankning ett nödvändigt ont. Som privatekonomisk intresserad ekonom är det rent ekonomisk förkastligt att äga en nyare bil, men som privatperson är det väldigt skönt och frihetskänslan är enorm såhär i början av ägandet.

Nu när skadan redan är skedd gäller det att begränsa hålet i portmonnän. På den eminenta siten bensinpriser.nu hittar man enkelt bästa bensinpriser där du bor just nu. Det finns flera hemsidor som jämför bensinpriserna i Sverige, men länkad hemsida är den som jag upplever som bäst och som uppdaterar mest frekvent.

Spanar man runt lite på sidan märker man att prisen skiftar enormt. Inför min senaste resa kollade jag upp tre stationer på benispriser.nu och när jag sedan körde förbi stationer såg jag att angivna priser stämde. Där jag bor skiljde det en hel krona per liter mellan två stationer som bara ligger 500 meter mellan varandra, så med lite enkel research inför tankningen går det att spara många slantar! På en normal fulltankning sparar man alltså ca 50 kronor. På ett år blir det en ganska stor besparing med en väldigt liten arbetsinsats för oss som kör mycket.

Idag tankade jag för 13,73 kronor / liter på en bemannad station. Det är bland det billigaste priset i Sverige (utan eventuella rabatter varje enskilt bensinbolag ger).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar